Chokladkaka med Päron



100g smör
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1½ dl mjöl (dinkel i mitt fall)
2 ägg

Garnering:

Päron
Hackad mandel
Pärlsocker

Ugnsvärme: 200 grader

Smält smöret. Smörj en form med löstagbar kant. Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke. Rör ner äggen och sen det avsvalnade smöret. Rör samman till en slät smet. Bred ut jämnt i formen. Skär päronen i klyftor och tryck lätt ner i smeten. Strö över mandel och pärlsocker. Grädda i nedre delen av ugnen tills kakan fortfarande är lite kladdig. Servera gärna med vispad grädde!!!

Tid i ugnen varierar så med form och ugn, men jag gräddade min bara i 15 minuter och jag får väl återkomma om smak och konsistens när någon har smakat av kakan! :-)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Yamahajossan

Mamma Med För Många Intressen

RSS 2.0