Knäckig äppelkaka

Här kommer receptet på Toscakakan jag bjöd på i torsdags!

Ingredienser:
75g smör
3 ägg
3 dl strösocker
0,75 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2½ tsk bakpulver
2 äpplen skurna i klyftor.

Knäckglasyr:
100g smör
2 dl strösocker
2 msk vetemjöl
3 tsk kanel
2 msk mjölk
2½ dl nötter o frön (i mitt fall solrosfrön,
pumpakärnor och grovt hackad sötmandel)

Gör så här:
Sätt på ugnen på 225 grader
Smält smöret på svag värme. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Tillsätt smör och mjölk. Rör om.
Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten. Häll smeten i formen som du smörjt med smör! Jag använde 2 vanliga brödformar men smeten är nog lagom till en vanlig springform med löstagbar kant!

Tryck ner äppelklyftorna i smeten.

Grädda kakan på nedersta falsen i ugnen. Sänk värmen till 175 grader. Grädda kakan ca 35 minuter, tills kakan är nästan färdig.

Blanda under tiden alla ingredienser till toscaglasyren i en kastrull. Värm under omrörning tills massan tjocknar. Den ska inte koka!

Bred glasyren över den knappt färdiggräddade kakan och sätt in kakan i ugnen igen, nu längre upp!
Grädda klart! Ca 10 minuter. Låt kakan svalna helt innan den tas ur formen.

Lycka till och smakligt fika! :-)





Kommentarer
Emma

Vi har städat, vare på Leos, lekt och åt lunch där, lekt hos Svea och hos Colin o Sebastan, lagat middag, gjort min "läxa" avslappningsövning och nu sitter jag här och bloggar medan Daniel och pappa ser "På nya äventyr med Dino"

2010-09-24 @ 19:01:25
URL: http://mandelmamma.blogg.se/
Emma

vad gör ni i morgon, lördag?

2010-09-24 @ 22:10:58
URL: http://mandelmamma.blogg.se/
Jessica

tänker på dig också!!Jättemycket, vill också hänga med mina brudar!!!!

2010-09-28 @ 07:54:46
URL: http://sidenmark.blogg.se/
Peppe

Den toppar än som bästa hittills :D Heh !

2010-09-28 @ 18:37:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Yamahajossan

Mamma Med För Många Intressen

RSS 2.0