Hälsobröd



1 Limpa

2 dl havregryn
5 dl fullkorns-dinkelvetemjöl
1 dl krossat linfrön
1 dl russin
1 dl solrosfrön och pumpakärnor
2 tsk bikarbonat
1 nypa havssalt
4 dl filmjölk
3 msk honung

Solrosfrön och pumpakärnor till topping


Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke utom fröna som ska strös på brödet. Rör sedan ner filmjölk och honung. Lägg ett bakplåtspapper i en brödform och häll ned smeten. Strö på fröna. Grädda brödet på nedersta valsen i ca 80 min. Kontrollera med sticka när brödet är klart, stickan ska vara torr.




Det blev mycket gott fika på jobbet idag! Pollykakan var så god att jag åt för mycket! Detta bröd verkade inte vara så mycket att ha egentligen varken när jag läste receptet eller när det var färdigbakat, men faktum är att det gjorde succé!!!!! Otroligt gott, och typ nyttigt!!! Ett bröd jag kommer att vilja ha jämt!!!

Ikväll bakar jag inte. Jag har suttit och virkat. Har nytt projekt på gång, som kan bli riktigt roligt!

Barnen sitter vid tv:n. Jag gick egentligen till köket för att göra välling... men här hamnade jag...

ops...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Yamahajossan

Mamma Med För Många Intressen

RSS 2.0