Mörk Chokladkaka med Nötter


Mitt recept:

150g smör
3 dl strösocker
2 ägg
1 dl kakao
½ msk vaniljsocker
1 krm salt
1½ dl vetemjöl
ca 1½ dl valfria nötter ( Jag brukar använda solrosfrön, pumpakärnor, cashew eller det som finns hemma!)

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant. Smält smöret. Rör ner övriga ingredienser i smöret, i kastrullen. Baka mitt i ugnen i ca 25 minuter. Låt kakan svalna och kyl den sedan, gärna till nästa dag!

Pudra eventuellt florsocker över kakan vid servering.

Receptet går bra att dubbla! Men då kan en vanlig springform bli för liten, och frysen full! :-)


Kommentarer
Helen

Mums, ser gott ut!



Du har inspirerat mig. Nu har jag köpt mig en egen pajform och gjort paj med svamp och purjolök. Både David o barnen tyckte det var gott.



Ha det bra!/Helen

2009-05-19 @ 00:08:15
URL: http://madeinmyckle.blogg.se/
Carro

Bulorna är borta just nu, mkt tack vare kortisonet tror jag. Väntar på svar på blodproven, hoppas de kommer på fredag. Ska bli skönt att få veta vad han reagerar på!

2009-05-20 @ 17:28:40
URL: http://carrolainen.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Yamahajossan

Mamma Med För Många Intressen

RSS 2.0