Makalösa MorotsMackor


Lite nyttigare...

     









       JÄSNING!































GRÄDDNING!



Du behöver:

5 dl vatten
50g jäst
0,5dl rapsolja
2-3 stor rivna morötter
1 tsk salt
2 msk sirap
8-10 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 dl havregryn

1 dl krossade linfrön
1 dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor

(eller ca 3 dl valfria nötter och frön)

Gör så här:

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader och blanda med jästen. Tillsätt därefter olja, morötter, sirap och salt. Tillsätt sedan frön och pumpakärnor, gryn och mjöl, men spara lite vetemjöl till utbakningen. Arbeta ihop med kraftiga tag. Ställ därefter på jäsning i ca 30 minuter. Baka ut degen och lägg den i en långpanna med papper. Platta ut degen. (Min brukar vara lite kletig men jag mjölar bara händerna lagon för att få ut degen över långpannan.) Skär försiktigt degen i rutor, 24 st. Nagga med gaffel. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter och grädda därefter i ugnen i ca 15 minuter i 220 grader.
Låt det gräddade brödet svalna under bakduk och skär eller bryt sedan i bitar. De är supergoda nybakade men håller sig även saftiga länge i frysen!

Bon Apetit!









Kommentarer
Ingrid

Du får nog komma hit och baka, och fylla min frys med diverse godsaker:)

2009-05-07 @ 11:26:02
URL: http://zitamatte.blogg.se/
Viks

Du gör så mycket gott, jag önskar att ajg också hade motivationen till det. eller köket till det!

2009-05-07 @ 14:13:12
URL: http://sweetkaylee.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Yamahajossan

Mamma Med För Många Intressen

RSS 2.0